Saturday, October 18, 2008

Berjalan Bersama

Satu ketika dulu saya berjalan seorang diri di pekan Tanjung Aru mahu cari momom..tapi tidak tau mana satu kedai mahu masuk. Sebab ramai orang dalam kedai makan tu yang saya kenal dan kebanyakkannya adalah komuniti dari gereja saya. Alaa..dipendekkan cerita sebenarnya saya ni ingin bersendiri..macam tidak ada mood pula mau bersalam mesra hehehe. At last saya sampai di sebuah kedai makan yang terletak di belakang sikit. Wah..bagus coz tidak ramai orang at least saya boleh ‘duduk-duduk sendiri’ tanpa mempedulikan orang lain dan kedai ni pun nampak unik sikit ‘design’ dia.

Dengan rasa gembira saya pun duduk la di restoran itu sambil tunggu mau kena serve. Punya lama saya tunggu, satu pun tiada yang pedulikan saya. Saya  berdiri, angkat tangan, bersiul..tapi semua pelayan dia macam pekak saja..aduh perasaan marah saya mula datang ni. Saya panggil dengan suara yang kuat barulah ada seorang pelayan tu datang. Lepas pelayan tu ambil order barulah saya tenang. Tapi mau dekat setengah jam..pesanan tidak sampai-sampai lagi. Saya tengok kedai makan ni bukannya ramai orang. Paling-paling pun 5 orang termasuk saya. At last saya panggil lagi pelayan tu dan tanya mana pesanan saya.  Dia pergi check la kunun tu..lepas tu dia datang balik bagitau ‘alaa..sorry ahh..itu tukang masak tidak dengar tadi..dia baru mau masak tapi kena tunggu la sebab dia mau masak orang lain punya order dulu’. Punya la saya marah..terus saya kansel itu order dan berlalu dari situ dengan perasaan yang betul-betul berapi ni.

Mau tidak mau saya pergi restoran yang ramai orang tu coz perut saya betul-betul lapar sudah. Lagipun sekejap lagi ada aktiviti di gereja. Saya masuk kedai makan yang ramai komuniti gereja di dalam tu dan mau tidak mau, saya pasang senyuman lebar-lebar dengan mereka. Meja pun macam penuh sudah tapi yang bagusnya ada satu famili yang saya agak biasa jemput saya duduk dengan mereka dan pelayan pun sampai dengan cepat untuk ambil order saya. Tidak sampai 10 minit, pesanan saya sudah sampai. Saya makan sambil bercerita dengan famili tu..mereka juga akan ke gereja untuk aktiviti yang sama dengan saya nanti. Wah..punya syok kami cerita..sudah la tu dapat makan free lagi..kuang..kuang..kuang. Lepas makan the family tadi suruh saya tidak perlu bawa kereta saya, ikut saja kereta mereka. Wah ini sudah bagus hehhehe.. sampai di gereja kami pun pergi lah ke aktiviti kami tu dan berkomuniti bersama.  Dan dari sana kami semakin rapat..dan ruang pergaulan saya semakin berkembang dan mendapat ramai ‘keluarga baru’.

Dari situ saya mula faham yang kita tidak pernah sendiri di dalam Kristus. Bukan sahaja bersama dengan Dia tapi juga bersama-sama dengan keluarga-keluarga Kristus yang lain. Saya juga mendapat pengajaran dari pengalaman ini..JANGAN SUKA JALAN SENDIRI NANTI SESAT JALAN.  Dunia memberikan kita pandangan yang cantik di mata dan mahu menurut kata hati kita tapi pada dasarnya kita mendapat sesuatu yang tidak memuaskan sama seperti kisah saya di restoran  ‘berdesign’ tu. Tapi jika kita menurut rencana Dia..kita kan mendapat lebih daripada apa yang kita sangkakan. Hehehehhe….

4 comments:

  1. haha..tu la..jangan bah sendiri2..sendiri itu baik, tapi berdua lebih baik..'_^

    ReplyDelete
  2. Ya bah..betul tu. Lain kali ko temankan lah sya..hehehehhe..men2 ja ya

    ReplyDelete
  3. haha..best pla pgalaman ko ni.. mcm sa jg kdg2..suka sendiri2.. hehe.. :)

    ReplyDelete
  4. Kenalah sealau 'jalan bersama' kan Leads? hehehehe

    ReplyDelete